pemilikbegtarikpatah

Saturday, June 6, 2015

ALPINE ROUTE (DAY 3)

DAY 3 (part 1)

6 JUN 2015 (SABTU)

DENTETSU TOYAMA > TATEYAMA STATION > BIJODAIRA > MURADO > DAIKANTO > KUROBEDAIRA > KUROBEKO > KUROBEDAM > OGIZAWA > SHINANO-OMAICHI STATION
ALPINE ROUTE adalah satu destinasi paling gamble aku lakukan, aku dpt info bukan lah dari cerita Jejak Jepun Zizan (episode Alpine Route ku tertengok lepas pegi trip) tp aku aku cari sndr maklumat ke sni. Destinasi ni di cadangakn oleh En Sawan (agen HIS Travel) sbb dia kata snow  wall hanya ada pada waktu2 tertentu je..rugi klo tak pegi (aku pon terkesima “ haaaa!!!snow Wall” lalu aku pon cari la maklumat sndr kt web Alpine Route ni. En safwan bg info secara surface je, sbb dia sibuk sgt. Serius aku tak paham pamphlet, web, or everything yg aku search, tapi aku nekadkan jugak pergi explore. Kira ini adalah cabaran terbesar aku dalam trip kali ni. Maklumat yag ada ttg Alpine Route ni tak byk dlam blogger2 Malaysia mungkin disebabkan ia bukan lah destinasi fames yang dekat dgn center Japan. So korang klo nak lebih byk info leh rujuk Blogger2 Indonesia pasal Alpine Route ni. Or leh rujuk blog aku mungkin..hehe…
Ada 2 cara or 2 laluan nak ke Alpine Route ni. 1 bermula dari Toyama Station / Dentetsu Toyama atau laluan ke 2 dari Shinano-Omaichi (Zizan Razak bermula dari sni) itinery aku bergerak dari Toyama ke Shinano-Omachi then terus shoot Ke Tokyo. (Itenery aku dicdgkan oleh En Safwan)
 
 
Cara beli tiket samada online kat web or leh beli kat kaunter di Dentetsu Toyama (sebelah bangunan JR Toyama station)

cek sini Aku beli kat kaunter pagi2 dalam kul 9 lebih. Harga tiket adalah 9490 ¥ , duit kita dalam RM300 .

Tiket Alpine Route hanya cover dari Toyama ke Ogizawa.Dari Ogizawa nak ke Shinano-Omachi perlu naik local bas dia harga tiket 1360¥.  yup!! Mahal pada aku..tp pejamkan mata je. Sbb bila lagi nak rasa snow wall setinggi 400m tu! mereka bagi stu timetable pamplet tuk kita manage masa tour kita. Dari segi beg pula korang leh pos beg korang ke destinasi akhir di Shinano-Omachi station or hotel korang menginap.

Kenapa pos Beg?? Takkan aku nak angkut beg aku yg beso2 ke sana sini  leceh. Aku pos ke Station je, harga pos beg 1300 ¥ x 2 beg = 2600 ¥. Leh tgk sini
ni gambaran seluruh perjalanan Alpine Route
 
Alpine Route ni de 8 jenis kenderaan yg akan kita akn naik antaranya Cablecar, Tunnel Trolley Bus Ropeway, Train dan Bas.  1st dari Dentetsu Toyama ke Tateyama Station kita akan naik Toyama Chiho Rairoad.

2nd dari Tateyama Station ke Bijodaira menaiki Tateyama Cablecar ke atas.

 
3rd dari Bijodaira ke puncak gunung iaitu Murado dengan menaiki Tateyama Highland Bus kat sni lah kita jumpa snow wall. Masa ni aku sempat la "weerrkk" mabok, aku mmg xbole naik bas jln pusing2 ni. Kepada yang tak tahan perut tu sila bawa bekalan ubat. But the view sepanjang naik bas mmg superb!
 
 

Di sini lah snow wall tu...kebetulan cuaca pada ketika ini gerimis dr Toyama lag, so kat  atas  ni mmg berkabus je..bertambah sejuk bila angin datangWalaubagaimanapun aku tak melepaskan peluang merasai keterujaan aku di sni.YEAH!!


 


 4th dari Murado pergi ke Daikanbo menggunakan Tateyama Tunnel Trolley Bus. 5th adalah Tateyama Ropeway dari Daikanbo ke Kurobedaira.




6th dari Kurobedaira ke Kurobe perlu trun bukit menggunakan Kurobe Cablecar. Dari sni kita perlu berjalan menuju ke Kurobedam dan di sini lah tempat utama tarikan di Alpine Route selain Snow Wall nya.



Dari Kurobedam ke Ogizawa 7th menaiki Kanden Tunnel Trolley Bus. Dan kenderaan terakhir adalah menaiki bas ke Shinano-Omachi dari Ogizawa. Dari Shinano-Omachi ni aku teruskan perjalanan ke Tokyo. Kita bersambung ke day 3 part 2 pulak ek…

No comments:

Post a Comment