pemilikbegtarikpatah

Thursday, June 4, 2015

OSAKA - NAGOYA - TAKAYAMA (DAY 1)


4 JUN 2015 (KHAMIS)

Smpai ke Kansai Airport dalam 7.40 a.m tgu beg n so on kluar dr balai ketibaan dalam 8.20 a.m … aku ronda2 apa yg ada kat airport tu dlu… 1st opkos aku cari troli.. 2nd aku cari tandas then bru aku legar2 sekitar airport tu. Aku ade la terjumpa mesin Sim card ni..pada sapa2 nk beli sim card kat Jepun boleh beli la dgn harga sekian-sekian.
 
 

Aku duk lepak2 dlu kat airport tu sblm aku bergerak ke destinasi seterusnya..aku kua kan ilteneri aku cek dr sni ke Nagoya.. keluarkan slip JR pas aku…n simkad ku aku nak tuka siap2. Cara nak tuka JR Pass ni aku akan tulis kat entri sini nanti.
 
Aku naik tren dr Kansai airport ke Kyoto station
target destinasi aku ke Nagoya Castle
Oleh sebab beg aku da patah(sengal)..aku pon xnk la mengheret beg tu sna sni…aku p la masukan beg aku kat locker..so aku hanya bawak beg sandang dan slig bag je. Locker caj dalm 500 ¥ , aku bongkar apa yg ada dalm beg aku.. sbb perut aku menandakan tanda2 lapar walau aku da pon melantak nasi lemak separuh dan roti.. nasib ada roti tu.. so aku bawak 2 batang sosej omakane.. boleh la wat tahan n alas apa yg patut.
 
Perjalan p tu dalm sejam jugak la… jenuh aku berjalan… smpat selpie apa patut… dah xde org nk amek pic kan…
 
cuaca mmg sangat berangin… so takde lah rasa panas sangat..Alhamdulillah… perjalanan agak jauh jugak… n rushing dah mcm running man dah rasa.. aku tuka la.. running gurl.… aku smpai dalam 4.30 petang.
 
 Amoi tu ckp tutup jam 5..haaa…apa lagi..running gurl lagi lah aku selpie apa yg patut…



Kawasan dalam istana tak boleh masuk. Yg boleh masuk ruang persekitaran istana tu.. smpat la verangan jd gundik raja jepun..hahah.tu smpat aku masuk dalam kawasan istana tu.. nak masuk sini kena caj 500 Yen. Kalau pakej dalam istana tak pasti pulak..sbb aku smpai mereka da pun tutup istana tu. Jam 5 tepat aku keluar..smpt lagi aku minta uncle jepun tu tangkap gbar aku kat depan gate istana..nasib uncle nk tolong…
 
 Kemudian bersambung episode aku running gurl lagi ke station tuk kejar tren yng kul 5 lebih ke Takayama. Aku gunakan seluruh kudrat aku tuk cepat smpai. Serius aku xlarat…klo boleh tanggal kasut aku buat!! TAPI nanti kang buat malu rakyat mesia lak kang..
 
 
Smpai2 je aku terus p kat bahagian information..tny tren ke Takayama kul bape…aku masa tu smpai dalam 5.30. die kata jam 5.43…korang rasa?? Apa reaksi aku?? Mau tak kelam kelibut aku p amek beg kat locker bagai…tu yng gmbar locker aku xdpt nk tunjuk…sory…
Alhamdulillah , aku smpai juga kejar tren ke Takayama ni..Jgn salah tren sudehh!
Menuju ke Takayama.. naik JR Limited Hida Express 17.43 – 20:40
Sepanjang perjalanan ke Takayama.aku dihidangkan dengan pemandangan yang cukup cantik sepanjang perjalanan…orang jepun ni mmg suka menanam….sepanjang aku jalan dr Osaka…kita akan nmpak macam-macam jenis tanaman..padi, sayuran…sejuk je mata memandang…
Aku smpai Takayama Station tu agak malam..dalam pukul 8.40 mlm
oleh sebab da gelap aku pun terus cri cab… dr naik cab tambang dalam  740 ¥
aku terus chek in ke SAKURA GUEST HOUSE satu malam kat sni 2500 ¥
Smpai je aku terus uruskan Barang2 aku Dalam beg ,
kemas dan keluarkan apa yang penting
 
kluarkan makanan, p dapur masak nasik goreng pak brahim ..then tidur tuk next explore tomorrow.
 
dari pagi tak makan.sgt lapar

No comments:

Post a Comment